A Pécsi Tudományegyetem a nemzetközi SUSGREEN projekt partnereként a hidrogén fenntartható felhasználását vizsgálja a szintetikus, környezetbarát repülőgép-üzemanyagok fejlesztésében.
A Pécsi Tudományegyetem (PTE) kutatói is bekapcsolódtak egy nemzetközi projektbe, amely a repülés jövőjének egyik legfontosabb kihívását vizsgálja: miként állítható elő környezetbarát, szintetikus repülőgép-üzemanyag. A hároméves, SUSGREEN elnevezésű kutatás célja, hogy a fosszilis alapú üzemanyagokat fenntarthatóbb alternatívákkal váltsa fel, ezáltal mérsékelve a repülés környezeti hatásait.
A hidrogén kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban. Bár a PTE Hidrogén Központjában elsősorban energiahordozóként – például közlekedési alkalmazásokban vagy energiatárolási megoldásokban – vizsgálják a hidrogént, az ipar leggyakrabban alapanyagként használja; a műtrágyagyártástól a kőolajfinomításon át egészen a margarin előállításáig számos ipari folyamat támaszkodik rá.
A probléma az, hogy a ma használt hidrogén döntő többsége úgynevezett „szürke hidrogén”, amelyet földgázból állítanak elő, jelentős szén-dioxid-kibocsátással. A fenntarthatóbb megoldás a „zöld hidrogén”, amelyet vízbontással, megújuló energiaforrások felhasználásával nyernek – Európában azonban ennek aránya jelenleg még 5% alatt van.
A SUSGREEN projekt különlegessége, hogy a szintetikus üzemanyag előállításba minél több környezetbarát technológiát integrál. A PTE kutatói a holland, görög, török és spanyol partnereket felvonultató nemzetközi összefogásban a hidrogén fenntartható felhasználásának lehetőségeit vizsgálják, különösen az üzemanyag előállításához kapcsolódó hidrogénezési folyamatokban. Az Amszterdami Egyetem vezetésével megvalósuló projekt első személyes találkozóját a közelmúltban rendezték meg Hollandiában.
A SUSGREEN projekt egy lépés afelé, hogy a repülésben is egyre nagyobb teret nyerjenek a fenntarthatóbb üzemanyagok. A PTE kutatói munkájukkal ehhez a közös nemzetközi törekvéshez járulnak hozzá.
Forrás: PTE